Az
út Matt Scudderhez
Magányos. Gallérját
feltûrve hordja. Ballonkabátja hosszú.
Ökle kemény. Gondolkodása precíz
és logikus. Elvei vannak. Keményen iszik.
Szereti a nõket. A nõk pedig szeretik õt.
Mindannyian tudjuk, ki õ. Õ a magándetektív.
Magánnyomozó. Private detective. Private
investigator. PI. A 20. század irodalmának
legfeledhetetlenebb figurája. Több néven
ismerjük: Sam Spade, Philip Marlowe, Lew Archer
- és Matt Scudder.
Ahogy a krimi születésének sincs pontos
dátuma, úgy nem ismerjük a magándetektívekrõl
szóló regények születésnapját
sem. Azt azonban tudjuk, melyek a születés
legfontosabb állomásai. A legelején
egy dolgot le kell szögezni. A könyvbéli
magándetektívek valós személyekrõl
szóltak - legalábbis eleinte. Volt ugyanis
két alakja a szakmának, akik munkájuk
révén nagy elismerést és megbecsülést
szereztek, s ezt vagy õk maguk, vagy a kor élelmesebb
írói alaposan ki is használták.
Elsõként a francia Vidocqot kell
megemlíteni, aki az 1832-ben megalapította
a világ elsõ magándetektív
ügynökségét. A másik pedig
Allan Pinkerton, aki ugyanezt mûvelte az
Egyesült Államokban 1850-ben. Mindketten lejegyezték
emlékirataikat, s mindkettõrõl születtek
könyvek. (Azt tényként kezelhetjük,
hogy Vidocq 1828-ban Amerikában is megjelent emlékiratait
egy Edgar Allen Poe nevû fiatalember is
olvasta. A folytatást pedig ismerjük: 1842-ben
megjelent az elsõ krimi, a Morgue-utcai kettõs
gyilkosság.) A folyamat megállíthatatlan
volt, a könyvek egyre születtek, a mûfaj
egyre népszerûbb lett, s különös
dolog történt. Az irodalom és valóság
közt igen különös és egyedülálló
kapcsolat alakult ki. Meggyõzõdésem,
hogy a magándetektív-irodalomnál
jobban és gyorsabban egyetlen irodalmi forma sem
reagált az aktuális társadalmi változásokra.
A depresszió szinte azonnal megjelent a kor munkáiban,
ahogy a 30-as évek második felének
viszonylagos jóléte, az ötvenes évek
paranoiás sötétsége, a hatvanas
évek kiútkeresése és a hetvenes
évek általános társadalmi,
gazdasági válsága is. Az élet
és a fikció kéz a kézben jártak,
lassan nem lehetett tudni, melyik hol kezdõdik.
Pinkerton egykori aprócska nyomozógárdája
például a hatalmas, egész Amerikát,
sõt Európát is átszövõ
Pinkerton National Detective Agencyvé
nõtte ki magát.
Ennek
az ügynökségnek dolgozott Dashiell
Hammett 1915 és 1922 között. Ugyan
manapság sokan kétségbe vonják,
hogy valóban nyomozó lett volna Hammett,
de ez a tényen nem változtat. Hammett
nem sokkal azután elkezdett publikálni
a Black Mask magazinban, hogy otthagyta az
ügynökséget. Hõse a Continental
Op volt, kemény és cinikus detektív,
aki nyakig benne volt kora minden mocskában.
Nyugodtan állíthatjuk, Hammett volt az,
aki megteremtette a keménykötésû
magándetektív (hard-boiled detective)
alakját. Regényei folyamatosan jelentek
meg a Black Maskben: elsõként
a Véres aratás, majd a többi.
Hõsei - Sam Spade és Ned
Beaumont - szenvtelen, kemény alakok, akikben
az igazi érzelem szikrája csak elvétve
fedezhetõ fel. Csak és kizárólag
saját erkölcsi kódjuk alapján
élnek. Szerencsés esetben ez az erkölcsi
kódrendszer egyezik a törvényével.
Ha nem, a hõs nem tántorodik vagy bizonytalanodik
el, hanem cselekszik, ahogy helyesnek tartja. S ez az,
ami mind mai napig jellemzi a fikcionális magándetektíveket.
Hammett
utolsó érdemi könyve (A cingár
feltaláló - Thin Man) 1934-ben jelent
meg, utána csak apróságok és
fragmentumok. Ám utódja már készen
állt, teljes fegyverzetben. Raymond Chandler
elsõírásai szintén a Black
Maskben jelentek meg 1933-tól, ám
elsõ, zajos sikerét az 1939-ben kiadott
Hosszú álom (The Big Sleep) c.
regényével aratta (melybõl egyébiránt
pazar film is készült Humphrey Bogarttal
a fõszerepben, s amelynek forgatókönyvét
a késõbbi Nobel-díjas
Willaim Faulkner írta). Chandler Philip
Marlowe-val írta be magát az irodalomtörténetbe.
Marlowe már kevésbé olyan érdes,
mint Hammett hõsei, s hogy õszinték
legyünk, egyik sem éri el az Üvegkulcs
vagy a Véres aratás komplexitását,
már-már fájdalmas életszerûségét.
Chandler nagyszerûségéhez kétség
sem férhet, hiszen Marlowe-val iskolát
teremtett, máig ható tradíciót.
Marlowe is az élet sötétebbik oldalán
nyomozott, õ is szerette az italt s a nõket,
õ is cinikus volt, de személyiségét
belengte egyfajta csendes melankólia, s csak
nagyon ritkán produkált olyan pofozkodásokat,
mint mondjuk Ned Beaumont. S csak nagy ritkán
tévedt az élet olyan sötét
oldalára, mint Hammett hõsei. Talán
utolsó regényében, az 1959-es Visszajátszásban
(Playback) merült le igazán mélyre,
de akkor már késõ volt. A színen
ugyanis megjelent Kenneth Millar.
De
mielõtt hozzákanyarodnánk, egy
rövid kitérõ a noir felé.
A puristák biztosan felkapják fejüket,
de meglátásom szerint a noir a hard-boiled
egyik mellékága, amely folyamatos népszerûségnek
örvendett, de a magándetektív-irodalom
fõáramába soha nem került
be. A noirról most csak annyit, hogy a mûfaj
két alapvetõ klasszikusa, James M.
Cain A postás mindig kétszer csenget
és Horace McCoy A lovakat lelövik, ugye?
c. regényei szintén a 30-as évek
derekán jelentek meg, s a szerzõk sorában
a késõbbi évtizedekben olyan felülmúlhatatlan
nagyságok alkottak, mint Jim Thompson, Charles
Willeford, Harry Whittington, David Goodis, Charles
Williams, William P. McGivern és Cornell
Woolrich (kinek utolsó, félbehagyott
regényét Lawrence Block fejezte be).
Az
ötvenes évek krimiirodalmának - jelen
írás rendezõelve, a fõáram
szempontjából - két nagy állomása
van. Illetve három. Elsõként, megjelent
az ún. police procedural mûfaj,
amely a rendõrségi nyomozómunkát
állította középpontjába.
A mûfaj máig legnagyobb alakja a nálunk
is méltán népszerû Ed
McBain. McBain azonban nem magándetektívekkel
foglalkozott, míg Mickey Spillane igen.
Sajnos igen. 1947-ben jelent meg Én, az esküdtszék
(I, the Jury) c. regénye, amely sokkal nagyobb
sikert aratott a megérdemeltnél. A fõszereplõ
Mike Hammer - ahogy neve is sugallta - egyszerû
és brutális lélek volt. Nem nyomozott,
nem gondolkozott, nem csinált semmit, csak verekedett,
pusztított és tombolt. Persze nyilvánvaló,
hogy miért arattak könyvei akkora sikert,
hogy 1953-ra 13 millió volt belõlük
forgalomban. Amerika nehéz idõket élt,
ahol a verbális keménykedésre és
a szellemes cinizmusra senki nem volt kíváncsi.
Elindultak a politikai boszorkányüldözések
(amelynek egyébként Hammett is áldozatul
esett), s a nyers erõszak mindennél vonzóbb
volt. Mike Hammer azonban nem sokáig maradt az
olvasók szívében, mert megjelent
a már említett Kenneth Millar, s vele
együtt a modern kor magándetektívje.
Millarként
senki nem ismeri, Ross Macdonaldként
azonban sokkal többen. Macdonald kicsit továbbfejlesztette
a Hammett és Chandler kitalálta típust.
Fõhõse, Lew Archer higgadt, visszafogott,
becsületes, nem túl szórakoztató
egyéniség, aki azonban az évek
múlásával minden olyan ügyben
nyomozott, ami Amerikát akkor érdekelte.
Hammett, Chandler és Macdonald hõsei közül
Lew Archer volt a legmarkánsabb erkölcsi
kóddal rendelkezõ. Ha vonakodva is, de
mindent megtett azért, hogy egy zavaros korban
a rendet képviselje. Archer figurája aprólékosan
kidolgozott, s Macdonald már annak az új
irányzatnak a szellemében írta
meg, amely inkább a fõszereplõ
cselekedetei alapján rajzol jellemet, semmint
a "gondolta", "tûnodött"
vagy "elmélkedett" kezdetû kvázi
belsõ monológokkal. (Ezen irányzat
legkiválóbb képviselõje
Charles Willeford, illetve a nálunk
is ismert, de nem eléggé méltányolt
Patricia Highsmith.) Archer inkább gondolkodó,
semmint cselekvõ hõs, aki - elõdjeivel
ellentétben - együtt érez kora fiatalságával,
azok problémáival. S még egy különös
vonása Macdonald regényeinek: Archer gyakran
nyomoz olyan ügyekben, amelyek a környezet
pusztításával kapcsolatosak. Utoljára
1973-ban jelent meg vele regény, alig két
évvel az elsõ Matt Scudder-regény
elõtt.
Amikor
1975-ben megjelent Az apák bûnei,
Lawrence Block még alig jegyzett író
volt. Pályája elején pornográf
regényekkel indult, innét nyergelt át
a kalandregényekre, hogy elérkezzen végül
a krimihez, annak is a hard-boiled irányzatához.
Scudder tökéletes lenyomata korának.
A hetvenes évek közepére Amerika
számos komoly traumán ment keresztül,
melyeket még nem volt ideje feldolgozni. Elvesztették
a vietnámi háborút, Nixon
meggyalázta az elnöki hivatal szentségét,
nem tudtak magukkal mit kezdeni a hatvanas évekbõl
itt maradt hippik és Vietnámból
hazatért veteránok. A gazdaság
mélyponton volt, a feszültségek nem
csökkentek. Ekkor lépett színre Matt
Scudder, a volt zsaru, az alkoholista, aki súlyos
küzdelmet folytat belsõ démonaival,
s gyakran áll vesztése. Scudder, aki a
legmocskosabb ügyekben nyomoz, Scudder, aki nem
is magándetektív, hanem egy ex-zsaru,
aki szívességet tesz bizonyos embereknek.
Block hõse nemcsak ebben egyedülálló.
Elõdei - Hammett, Chandler és Macdonald
- nem sokat foglalkoztak fõhõseik jellem-
és személyiségfejlõdésével.
Kõbe vésett alakok voltak, akik soha nem
változtak. Nemúgy Scudder. A most már
15 regénybol álló folyam a modern
irodalom egyik legmarkánsabb és legjobban
kidolgozott fejlõdésregény-sorozata.
Talán elnézik ezt a nem ideillõ
fogalmazást, de nincs rá jobb szó.
Scudder fejlõdik, változik, egyvalamihez
azonban csökönyösen ragaszkodik: erkölcsi
kódrendszeréhez. Scudder becsületes
a maga módján, egyenes, s csak egy dolog
érdekli: a bûnös nyerje el büntetését.
Scudder elõdei velük egyenrangú örököse:
az utcák kemények, a pofonok fájnak,
az ital mar, a nõk megbízhatatlanok, a
múlt szennyes, a jelen mocskos, a jövõ
bizonytalan.
S
hogy van-e élet Scudder után? Nem tudni.
A sorozatnál egyenletesebb, erõsebb és
sikeresebb nem született, bár próbálkozások
voltak. Robert B. Parker Spensere sajnos ellaposodott,
Walter Mosley Easy Rawlinsa nem tud kitörni
a faji kötöttségbõl, James
Lee Burke Dave Robicheaux-ja pedig saját
maga sablonjává lett. Egyvalaki volt,
aki Blockot követhette volna. Larry Beinhart
trilógiájának megjelenése
a 80-as évek végén, 90-es évek
elején a legjelentõsebb esemény
volt a hard-boiled irodalomban, de Beinhart A farok
csóválja c. film alapjául
szolgáló regény (American Hero)
megjelenése óta Oxfordban tanít,
s a hírek szerint esze ágában sincs
írni. A mûfaj mégsem fog elhalni,
hisz Block folyamatosan ír, s talán elõbb-utóbb
meglesz az utód. Addig is, vár még
ránk 14 Scudder-regény.
Varga
Bálint
Copyright © Varga Bálint, 2004
(a cikk eredetileg itt
található)
vissza
|