Amikor
borosta nõ a szavakon - A Scudder-regények
stílusáról
Elengedhetetlen néhány szót
szólni Lawrence Block híres sorozatának,
a Matthew Scudder-regények stílusáról,
amely elsõ olvasásra enyhén szólva
is mellbevágó. Hiányoznak belõle
a magyar olvasó által megszokott és
oly kedves szépen gördülõ mondatok,
a tempós, ugyanakkor ízes elbeszélõhang.
Egy olyan szöveggel találjuk szemközt
magunk, amely már a második oldalon úgyszólván
"dörzsöli" az ember szemét,
akár a harmadnapos borosta: lehet hogy szép
és esztétikus, de idõbe telik megszokni.
Kezdjük tehát ott, hogy a detektívregény
korántsem elszigetelt stílus, sõt
az úgynevezett szépirodalom (melynek definíciójától
és egyáltalán létezésének
kérdéses voltától most tekintsünk
el) gyakran alkalmazza a detektívregény
eszköztárát. Hely hiányában
utalnánk most csak a hatvanas-hetvenes évek
fõ irányzatára, a posztmodernre,
amely megszállottan igyekezett a már ismert
regénytípusokat úgy felhasználni,
hogy közben önmagukból kiforgatva valami
teljesen mássá alakítsa õket.
Ugyanakkor
a kölcsönhatás a másik oldalról
is igaz: a detektívregény sem marad érintetlen,
amikor az irodalom mint olyan próbál életet
adni valami újnak; a szimpátiás
fájások az adott központból
feltartóztathatatlanul továbbgyûrûznek.
Márpedig a '70-es években a posztmodern
válsága kiteljesedett, s mivel a bomlásnak
is megvan a maga szélsõértéke,
jöhetett az ellenakció. Az írók
visszanyúltak a gyökerekhez, vissza a hagyományos
elbeszélõprózához, vissza
Hemingwayhez. Leginkább tetten érhetõ
ez a késõbb minimalizmusnak keresztelt
irányzatban, melynek alapítója,
Raymond Carver az elsõ Scudder-regénnyel
egy évben, 1976-ban jelenteti meg elsõ
novelláskötetét tizenöt év
termésével. A minimalizmus lényegében
egyfajta esztétikai puritanizmus: a próza
lecsupaszítása a végletekig, cél
mindenféle sallang és ballaszt kihajítása,
a szavak erejének középpontba helyezése.
Már
ebbõl is látható a hasonlóság
a Scudder-regényekkel. A leíró
szöveg dísztelen, csak a legszükségesebb
jelzõk maradhatnak, a mondatok szárazak,
kaparják az ember torkát, a párbeszédek
az élõbeszéd igényével
lépnek fel. Akárha egy irodalmi forgatókönyvet
olvasnánk, a szavak csak beugrók az igazi
tartalomhoz; a reakciók nincsenek elemezve, hanem
dramatizált formában jelennek meg, a szöveg
ha úgy tetszik nincs elõre megrágva,
nekünk kell megdolgozni az élvezetért.
Mint a minimalista prózában mindenütt,
a cselekmény itt sem világrengetõ,
nincsenek nagy lövöldözések, üldözések;
a hétköznapok szintjén mozgunk, hétköznapi
bûnök és hétköznapi bûnözõk
- sõt hétköznapi bûnösök
között, azaz életbõl vett karakterek
között, akik épp annyira sztereotipek,
amennyire mindenki az, s mindez csak tovább erõsíti
ezt a regények fojtó légkörét.
Mivel
elsõ személyû elbeszélõnk
van, Scudder, így szükségszerûen
az õ érzékeivel, az õ szemén,
egyéniségén át látjuk
ezt a világot. Márpedig Scudder alkoholista,
tehát egyfajta addikciótól, azaz
gyengeségtõl szenved (ismét csak
mint a legtöbb szereplõ a minimalista prózában).
Múltja van, jelene kevés, a jövõbõl
pedig nem kér. Ez a rezignált hang az,
ami a végletekig feszíti az elbeszélés
hangulatát, ettõl lesz még szúrósabb
az egész. Nem véletlen tehát, hogy
szokatlan, metaforákkal és szóképekkel
teli, színes prózát kapunk; az
alkohol átmosta ezt a világot, Scudder
világát, és ez nem az alkohol színes,
dínomdánom köde; az ivás nála
nem arra szolgál, hogy feldobja, jobb kedvre
derítse, szórakoztassa. A világ
e nélkül egyszerûen elviselhetetlen.
Lé-t-szükséglet.
Ugyanis
a történet nem "Scudder tündöklése
és bukása", azon õ már
túl van, az volt a rendõri pályafutása;
amit mi látunk, az sokkal inkább egy megfáradt
ember utópiája. Scudder nem akar semmit,
nem vágyik semmire, és kevés dolog
lehet ijesztõbb ennél a sodródásnál.
Életét lecsupaszította az alapvetõ
szükségletekre, s ugyanez a lényeglátás
mutatkozik meg az elbeszélésben. Csak
azt látja meg és mondja el, ami feltétlen
szükséges, minden felesleges szószaporítás
és töprengés-mélázás
nélkül. Vagyis pontosítsunk: nem
is elbeszél, mint inkább megél.
És ahol megél, az New York életének
egy bizonyos rétege, a bárok világa,
ahol bizony mindenféle emberek megfordulnak,
mert mindenkinek van problémája. Tönkrement
emberek, kisiklott életek valósága
ez, mégpedig kínosan valóságos
valóság; a teátrális akciók
és nagy ívû kalandok helyett Block
az emberekre koncentrál, a hibáikra és
gyengeségeikre, mégpedig egy olyan fõszereplõn
keresztül, aki éppen a saját hibái
és gyengeségei miatt vonul vissza ebbe
az életbe, ezek közé az emberek közé.
A
Lawrence Block egyik elõdjeként emlegetett
Raymond Chandler a krimirõl szóló
esszéjében a realisztikus látásmód
fontosságáról értekezett,
de hogy ezt sikerült-e elérnie, errõl
máig megoszlanak a vélemények.
Block egy olyan világba helyezi Scuddert, hogy
a lapokról érezzük a bourbonos kávé
nehéz illatát, halljuk a félszavakkal
zajló párbeszédeket, ismerjük
a pulthoz telepedõ alakokat. A Matthew Scudder-regények
nem véletlenül örvendenek nagy népszerûségnek
szerte a világon; egészen egyedi élmény
leereszkedni ebbe a drámai közegbe, s miközben
mi dolgozunk a szövegen, hagyni, hogy az is dolgozzon
rajtunk, átengedni magunk whiskyszagú
leheletének, és érezni harmadnapos
borostáját bõrünkön.
Pék
Zoltán
Copyright © Pék Zoltán, 2004
(a cikk eredetileg itt
található)
vissza
|