|
|
|
|
|
|
|
|
Aláírásgyûjtés
OK, írtál egy könyvet,
de hányszor vagy képes ráfirkantani
a neved?
Tavaly nyáron hat hetet töltöttem
Ragdale-ben, írók társaságában.
Minden nap, gyakorlatilag folyamatosan dolgoztam,
és az eredmény egy regény
volt: a The Burglar on the Prowl. Odaadtam
az ügynökömnek, aki továbbította
a szerkesztõmnek, elkészült
a borító, kinyomták a könyvet,
és március 16-án, két
héttel ezen írás elõtt,
a regény boltokba került.
Ekkor kezdõdött az igazi munkám.
Maga a könyv megírása még
könnyû falat volt. Itt jött a
nehézsúlyú feladat. A nevem
aláírása következett.
Lawrence Block, Lawrence Block, Lawrence Block.
Újra és újra, könyv,
könyv után. A címoldalon a
designer direkt hagyott egy kis helyet e célra.
Újra, újra és újra.
Igazából maga az aláírás
a könyv piacra kerülése elõtt
kezdõdött. Februárban elautóztam
a Scranton-i HarperCollins raktárba,
ahol aláírtam úgy ezer darabot
a Prowl-ból a könyvkereskedõknek,
akik rendeltek belõle. Van erre akkora
igény, hogy a HarperCollins külön
kiadjon egy speciális ISBN-számot
a 10 kartonnyi dedikált kötetnek.
Március 16-án elrepültem San
Diego-ba. A következõ öt napot
Dél-Kaliforniában töltöttem,
ahol megjelentem öt könyvtári
és hat könyesbolti eseményen,
és több más, nem hivatalos
dedikáláson, mint amire emlékezni
tudnék. |
Miután
végeztem, szombat este véraláfutásos
szemekkel hazarepültem. Vasárnap délután
a Partners & Crime-hoz mentem a Greenwich
Avenue-ra, hogy leadjam a szokásos mûsort.
Hétfõn is kedden New York-i boltokban
— Murder Ink, Black Orchid, Mysterious
Bookshop, és egy pár multi
— jártam. Az Otto Penzler
úgy 300 könyvvel várt a Mysterious-nál,
mindegyik szépen meghajtva, hogy egybõl
kinyíljanak a kívánt, dedikálásra
váró oldalon. A Black Orchid
és a Murder Ink szintén
így járt el. Már csináltak
ilyesmit, akárcsak én.
Szerda reggel kibéreltem egy terepjárót,
amely elég nagy volt, hogy elvigyen úgy
hat Hmong menekült-családot. Teleraktam
pólókkal és már nem
kapható könyvekkel, útra keltem
a Hunterdon County Library felé,
Flemington-tól nem messze, New Jersey-be.
|
|
Hetven
ember várt, akik nem csak hallani akarták
amit mondok, hanem - nem meglepõ módon
- dedikált könyvekre is vágytak.
Én igencsak élveztem, és
ez jó, hiszen május 8-ig ezt fogom
csinálni — felolvasok és beszélek
különbözõ boltokban, könyvtárakban,
túrázom az egyszemélyes bookmobile-ommal,
és igen, aláírom a nevem.
Hogy
az ördögbe történt? Mármint
nem velem, ez az én dolgom, de úgy
általánosságban, az üzlettel?
Mikor váltak a dedikált könyvek
olyan keresett áruvá?
Ha Szent Pált nem vesszük
figyelembe, a könyvturné, mint olyan,
friss találmány. Az elsõ
írók, akik ilyenre vállalkoztak,
olyan emberek voltak, akiket a könyvük
valószínûleg a tévébe
juttathatott - — hírességek,
akik könyvet írtak (vagy "írtak"),
mindenféle non-fiction-írások
szerzõi, szakácskönyvek elkövetõi,
akik a délutáni mûsorban kitûnõen
tudják prezentálni tudásukat.
Idõvel, az ilyen könyvturnék
egyre kevésbé voltak média-orientáltak,
inkább könyvesboltokra fókuszáltak.
Az utóbbi években az ilyenfajta
helyi élõ TV-közvetítés
országszerte szinte teljesen eltûnt,
és nehéz bárkivel is idõpontot
egyeztetni, fõleg egy olyan szerencsétlen
fazonnal, mint az Önök átlagos
regényírója. Mégha
a Live at Five's-ot nem, egy helyi könyvest
mégiscsak érdekelhet. Az emberek
találkozhattak a szerzõvel, feltehettek
kérdéseket, megvehették a
könyvüket - és, hát, szerezhettek
egy dedikált kötetet az esemény
mementójaként.
Körülbelül egy tucat évvel
ezelõtt, valaki kitalálta, mit kéne
csinálnia a szerzõnek ráérõs
idejében. Ahelyett, hogy tesped a hotelban
egész nap, várva az esti fogadást,
minden órát hasznosan eltölthet,
ha egyik boltból a másikba ugrálva
dedikálja a könyveit. Eleinte a bolti
személyzet nem nagyon tudott mit kezdeni
a dologgal, de aztán hamar ráálltak
az ízére, csakúgy mint az
írók, akik természetes visszahúzódásukat
legyõzve nagy lendülettel vetették
bele magukat az aláírás-osztogatásba,
ha akarták, ha nem.
A boltok pedig rögtön ráharaptak,
látván, mennyire jól fogynak
a dedikált kötetek. Egy aláírt
könyv hamar sine qua non-ná,
azaz elengedhetetlenné vált a gyûjtõk
körében. A legjobb összehasonlítás,
ami most eszembe jut, az a könyvborító.
50 évvel ezelõtt a könyv papírcsomagolása
azért volt, hogy felhívja rá
a figyelmet a boltban, és hogy megvédje
a kötetet, amíg valaki megvette és
tényleg hozzálátott. Akkoriban
szinte mindenki eldobta — ezért maradt
már kevés olyan könyv, ami
érintetlen borítóval túlélte
az éveket.
A gyûjtõk kollektíven eldöntötték,
hogy egy könyv, védõborítóval
sokkal kívánatosabb, és,
természetesen többet ér, mint
egy sima. Ráadásul, csak egy ilyen
kötetet tekintettek teljesnek. A '20-as és
'30-as évekbõl származó
könyvek még mindig könnyen beszerezhetõk
borító nélkül, de ritka
az ilyen évjáratú kötet,
aminek védõborítója
is van - és 10-szer, 20-szor többet
is ér. A frissebb könyvek, hacsak
nem ritkaságok, csakorlatilag értéktelenek
védõborító nélkül.
Az elmúlt évtized alatt, a gyûjtõk
eljutottak oda, hogy egy aláírás
nélküli könyvet nem tekintenek
teljesnek. „Megvan,”
hallhatjuk valakitõl, „de
nincs aláírva.”
Ha az író még él,
a mondat kicsit másképp alakul.
„De
nincs még aláírva.”
mondhatja a gyûjtõ.
Ugye látjuk, hová is tart mindez?
Alá kell írnod a könyvet, hogy
eladhasd, és ez vonatkozik a régiekre
is, hogy boldoggá tedd olvasóidat.
|
A könyvgyûjtõk sokan vannak,
de ez végülis igaz minden hobbi-csoportra.
Mégis, mennyien lehetnek? És a hatásuk
mekkora lehet?
Óriási.
Egy detektívkönyv-kereskedõ
mondta nekem egy vagy két könyvemmel
ezelõtt, hogy a rendelése az új
regényembõl attól függ,
tud-e szerezni aláírt példányokat,
vagy sem. Ha nem, a rendelése 10-20 lenne.
Ha igen, akkor 200-ról indulna.
Ezek szerint 200 fanatikus gyûjtõ
vásárolna? Nem, csak a gyûjtõ
farok csóválja a kutyát.
Az õ hatásukra az emberek, akik
csak megveszik a könyvet, hogy könyvtárukat
gyarapítsák, vagy ajándékba
adják, már dedikált példányt
szeretnének. És mivel annyi aláírt
kötet létezik, Gresham Törvényének
egyfajta módosult változata lép
életbe; az író kézjegyével
ellátott könyvek kitaszítják
a többieket, egyenesen az Eladatlan Példányok
Poklába.
Az egész aláírt-könyv
mizéria John Dunning 1992-es könyvével,
a Booked to Die-jal erõre kapott,
mivel ez állította, hogy az egyszerû
kézjeggyel ellátott kötetek
többet érnek, mint a külön
az adott olvasónak címzettek. Szinte
egybõl megnövekedett azok száma,
akik a következõt suttogták
a fülembe: „Csak
aláírást kérek.”
Ez így, csak a nevet leírva gyorsabb
is, mint mondjuk a „Cathy-nek,
sose felejtem el azt a csodálatos éjszakát
Sioux Falls-ban.”
Ja, és a Cathy C-vel vagy Kathy K-val,
a végén Y-nal vagy I-vel?
„Köszönjük,
John Dunning,”
mondtuk sokan, amikor egy csak-aláírást
kéréssel találkoztunk. De
ennek volt egy hátulütõje is.
Az emberek ugyan megelégedtek egy szimpla
névvel a kötetük belsejében,
de akkor már az egész kollekciójukat
szerették volna aláíratni.
Mivel elég régóta csinálom,
a régebben megjelent könyveimbõl
hatalmas mennyiségem van: a sor az utca
végéig, sõt, a sarkon túlig
is eltart. Egy 1998-as turné során,
amikor egy Dallas-i utazó ügynök
pár vett egy kartonnyi régi cuccot,
kitaláltam azt a stratégiát,
amit azóta alkalmazok: aláírok
három otthonról hozott könyvet
minden, a dedikáláson megvásárolt
keményfedeles új kötetért
cserébe. A legtöbb ember szerint ez
fair, a többiek meg — például
a Charlottesville-i hölgy, aki összeráncolt
szemöldökkel azt kérdezte, hogy,
„Ha
belemegyek, ezzel én jól fogok járni?”
—
mindent összevetve, elmehetnek a fenébe.
1999-ben, egy Madison-i fickó rekordot
állított be, amit azóta se
sikerült megdönteni. Hozott 53 kötetet,
vett 18-at a The Burglar in the Rye-ból,
és mindent aláírva vitt haza.
Õ is boldog volt, én is boldog voltam
— a bolt tulajdonosa pedig a fellegekben
járt.
James Ellroy aláírta a
My Dark Places teljes elsõ kiadását,
mintegy 65,000 könyvet. Két szót,
a James-t és az Ellroy-t, leírta
egyenként 65,000-szer. Ez 130,000 szó,
több, mint ami magában a könyvben
van.
Miért, gondolkodom el néha rajta,
akar mindenki dedikált könyvet? Van
egy polcom, amin csak barátok által
írt könyvek szerepelnek, és
soha nem fordult még meg a fejemben, hogy
dedikáltassam õket.
Feleségemnek, aki szenvedélyesen
szereti tanulmányozni a szentek életét
— a Lives of the Saints kiadásaiból
szinte az összes megvan, aláírások
nélkül — saját elmélete
van. Szerinte, egy könyv, amit a szerzõ
aláírt egy második-szintû
relikvia, nem olyan értékes mint
egy ujjcsont, de egy leselejtezett szandálnál
már jobb.
Tetszik a magyarázat, de mennyi idõ
kell még ahhoz, hogy az emberek már
vérrel aláírt könyvet
követeljenek?
Lawrence
Block
(az eredeti esszé itt
található)
vissza
|
|
|
|
|