Hogyan
írjunk thrillert, szeptember 11. után
„Ez már csak így volt
New York-kal - ha szeretted, jó volt ott
élni, a világ összes többi
helyét semmissé tette számodra.”
(„That was the thing about New York -- if
you loved it, if it worked for you, it ruined
you for anyplace else in the world.”) -
Lawrence Block, Small Town
New York, a benne élõ kb. 8 millió
történettel több könyvet
inspirált, mint bármely más
amerikai város. S ha a bûnözés
kerül szóba, egyvalaki kimagaslik
a tömegbõl: Lawrence Block. „New
York ad erõt a munkáimhoz”
- mondja a termékeny író,
a Mystery Writers of America díjazottja,
kinek regényei, az ex-kopóból
magánnyomozóvá lett Matthew
Scudder-sztorik 30 évet ölelnek fel
a nyüzsgõ város életébõl,
Hell's Kitchen-beli kocsmáktól egészen
Chelsea meleg night clubjaiig.
„Manapság
senki se ír úgy New Yorkról,
ahogy Block” - mondja Tom Cushman,
a Murder Ink könyvesbolt tulajdonosa.
„Az õ könyveiben a város
általában mellékszereplõ,
ha nem maga a fõhõs.”
(Ha már szereplõk, az A Walk
Among the Tombstones c. Scudder-sztori filmverzióját
Harrison Ford-dal a fõszerepben, a produceri
székben pedig Danny DeVito-val nemsokára
forgatni kezdik, míg egy másik Block-adaptáció
Jeff Bridges-szel készülõben
van. [A Tombstones-projekt azóta befuccsolt,
de a
Bridges-féle nem, ez utóbbi
lesz ugyanis a Bérgyilkos adaptációja.
- R.G.] Block másik népszerû
sorozata, a mûvelt betörõrõl,
Bernie Rhodenbarr-ról szóló
könyvek
(A betörõ, aki parókát
viselt, ill. a többi) is Manhattanben
játszódnak.
|
|
Akárhogy is, a város biztosan központi
szerepet tölt be Block legújabb könyvében,
a múlt hónapban [2003. januárjában]
kiadott Small Townban, ami a szerzõ
szerint „egy masszív, robosztus,
több nézõpontú történet,
melybe beleírtam mindent, amit New York
jelent nekem”. A regény egy
West Village-i ingatlanügynök, Marilyn
Fairchild meggyilkolásával kezdõdik,
akit takarítója, Jerry talál
meg a szokásos, heti látogatásán.
A gyanú John Creightonra, a sikertelen
íróra terelõdik, aki a gyilkosság
éjjelén vitte haza a lányt;
ám eközben újabb hullák
bukkannak fel ott, ahol Jerry jár. Persze
egyik gyanúsított sem az igazi gyilkos
- az túl egyszerû lenne. Ehelyett
Block egy sor manhattanit vesz górcsõ
alá, akik különbözõ
módon, minõségben kapcsolódnak
a gyilkosságokhoz: Creighton gyors-beszédû,
energikus ügyvédje, Maury; Maury elõzõ
szeretõje, a galériatulajdonos Susan,
aki ismerte az áldozat Marylint; Susan
pajkos ágyastársa, az ex-rendõrfõnök,
a polgármesteri posztra esélyes
Francis Buckram.
Létezõ (Corner Bistro)
és fiktív (Stelli's, egy
exkluzív boîte, mely Elaine
bárjára hajaz) helyszínek
vegyítésével táplálja
Block a maga kis hiúságok máglyáját,
részletesen (de nem terjengõsen)
bemutatva, hogy van tehetsége a társadalmi
szatírához is - ez elõzõ
munkáiból csak ritkán derült
ki. „Õ az egyik legsokoldalúbb
író, akit valaha ismertem”
- jellemzi a barát, és Mysterious
Book Store-tulajdonos Otto Penzler. „Könnyedén
eljut a komédiából a depresszív,
sötét fikcióig, miközben
feszültség-építésre
is képes. A legtöbb író
örülne, ha ezek közül legalább
az egyiket tudná hozni; Larry pedig az
összesben jó.”
Bizonyítékul ott a Small Town
legizgalmasabb fejezete, melyben nincs se autósüldözés,
se gyilkosság, csupán egy bennfentes
krónika a könyvkiadásról.
Ebben a kis epizódban Creighton - aki komoly
áruvá vált, miután
meggyanúsították egy gyilkossággal
és a bulvársajtó is felkapta
(„Képzeljük el, ha O. J.
úgy tudna írni, mint Faulkner..”)
- soron következõ könyvének
jogaiért folyik a verseny. Különbözõ
kiadók szállnak a ringbe; az ügynöke
folymatosan hívja a fejleményeket
újságolva; s lépésrõl-lépésre,
az ár 3.105.000 $-nál állapodik
meg. A valóságban, ismeri el Block,
egy könyv-aukció „a legizgalmasabb
rész, amihez ez az üzlet eljuthat”
(a szerkesztõi amúgy ki akarták
venni ezt a fejezetet a könyvbõl,
attól félve, hogy az egyszeri olvasó
unalmasnak találja majd).
Tõzsgyökeres New York-i figuraként
(Cushman szavaival élve), Block Buffaloban
nõtt fel a '40-es években, és
úgy-ahogy az Antioch College-be
járt - „Az iskolát nem
nekem találták ki” -
mielõtt egy manhattani irodalmi ügynökségnél
kezdett dolgozni. Ontotta magából
a ponyva magazinoknak való történeteket,
1961-ben kiadták elsõ regényét,
de az igazi siker 1976-ig váratott magára
- ez volt ugyanis Az apák bûnei,
a Scudder-széria elsõ kötetének
éve. Nem látta elõre, milyen
karriert fog bejárni a fõhõs,
magányos alkoholistából boldog,
józan házasemberré alakulva
az évek alatt, de hát, ahogy a szerzõ
mondja, „Az írás varázslat”.
Megállás nélkül elõrehaladó
prózája ellenére („Már
az 50. oldalon jársz, mielõtt észrevennéd”
- mondja Cushman) Block inkább érzésre
alakítja a történetet, ahelyett,
hogy elõre tervezne. Egy E. L. Doctorow-idézetet
használva magyarázza ezt meg: „Regényt
írni olyan, mint éjjel vezetni:
csak addig látsz, amíg a fényszóró
világít, de ezzel végigmehetsz
az országon is.”
A Small Town mögötti kreatív
munka sem volt más - egy alapvetõ
különbséget leszámítva.
Block, aki Greenwich Village-ben él, 2001-ben
kezdte írni a könyvet a Ragdale-i
mûvészi telepen, Illinoisban, ahol
nyarai nagy részét töltötte.
Végzett a felvezetõ részekkel,
és hazatért, csakhogy, két
héttel késõbb megtörténtek
a szeptember 11-ei események. „Az
áldozatok hosszú sorának
végén volt valahol a Small
Town, nem mintha amúgy nagy kedvem
lett volna írni.” Bizonytalan
idõre jegelte a könyvet. „Úgy
éreztem, egy regény New York-ról,
mindegy milyen formában, de lehetetlen
volt” - emlékezett vissza Block
egy friss esszéjében. „Vagy
magáról szeptember 11-rõl
szólt volna, ami rémes ötlet
volt, vagy nem szeptember 11-rõl, ami talán
még rosszabb.”
Mégis, amikor múlt júniusban
visszatért a könyvhöz, új
inspirációra talált: változtatott
az idõn és a cselekményen,
hogy egy katasztrófa utáni világot
mutasson be. Noha az eredeti, bizonytalan terv
szerint a történet egy bírósági
dráma lett volna, Marilyn Fairchild gyilkosságának
ügyében, a regény thrillerként
éledt újjá, melyben egy sorozatgyilkos
(akit a Daily News Carpenternek [azaz
Ácsnak] hív - tipikus blocki vonás)
terrorizálja a metropoliszt. „Imádta
New Yorkot”, spekulál egy újságíró
a Small Townban, „és
a város cserbenhagyta, elvette tõle
szeretteit egy szörnyû reggel leforgása
alatt. Õ pedig most bosszúra készül.”
Noha Block ügyesen kezeli a szeptember 11-ei
események hatását - hitelesnek
maradva, hiszen a város lakói továbbra
is élnek, lélegeznek, és
költekeznek, csak apróbb utalások
történnek a tragédiára
- de a Carpenter-szálból hiányzik
az igazi feszültség. (Személyiségét
és motivációt hamar megismerjük,
így a rá irányuló
hajsza már nem lehet annyira izgalmas.)
A felvezetés után pedig a könyv
leginkább Susan valószínûtlen,
mûfarok-bûvölõ dominává
alakulására fókuszál,
s átvált élénk szex-jelenetekben
bõvelkedõ pornó-fantáziálgatásra.
(Amikor felemlegetik Blocknak a karaktert, õ
csak kuncog: „Többen is felhívtak
a könyv-szakmából, hogy elkérjék
a számát.”) Creightonnal
való kapcsolata még abszurdabb:
„Susan volt az ideális olvasója...
akinek egész életében írt.”
Bármiféle féltékenység
nélkül bíztatja a nõt,
hogy feküdjön csak le másokkal:
„Ez vagy te. Ez a te mûvészeted.”
Szerencsére, Block mûvészete
ennél azért tartalmasabb. A szerzõ,
legjobb formájában, megteremt egy
felismerhetõ világot, tele defektes
hõsökkel és eszes rosszfiúkkal
- mint a valóságban, épp
csak jobb szövegekkel. Creighton sokmillió
dolláros kéziratának leírása
például saját munkáját
is jellemezhetné: „A történet
jó, a fõhõs nagyon is emberi...
a többi karakter is élesen megrajzolt,
a próza és a dialógusok megtévesztõen
egyszerûek, átlátszóak,
akár az üveg.” Egy napról-napra
jobban tompuló könyv-kiadásban
jó, ha eszünkbe juttatják,
hogy a bestseller és az intelligens
szó nem egymást kizáró
fogalmak.
J.
Y. Yeh
(a cikk eredetileg itt
található)
vissza
|