|
|
|
|
|
|
|
|
William
Leith interjúja:
A krimiszerzõ elmondta William Leith-nek, hogy
régen a törvény megszegését
is fontolgatta.
Lawrence Block nagyjából 100 bûnügyi
regényt írt, bár a pontos számot
õ maga sem tudja. A szerzõ 60 körüli
mennyiségre saccol,de ebbe nem tartoznak bele a
különbözõ álneveken írt
regények. A húszas éveiben, mondja,
„a puhafedelû könyveket darabonként
1000-1200$-ért írtam.” Ez az idõszak
a '60-as évek elejére tehetõ, amikor
Block a manhattani lakása bérleti díját
akarta finanszírozni. Néhány évig
havonta több, mint egy könyvvel készült
el. „Azok csak ponyvák voltak. De legalább
tanultam belõlük egyet s mást.”
Legszívesebben teljesen elfelejtené ezeket
a korai fércmûveket. „Ennyi elég
is lesz róluk.” - mondja, amikor próbálnék
tovább puhatolózni. De még ha figyelmen
kívül is hagyjuk ezeket a korai semmiségeket,
akkor is kb. 60 könyvet kapunk; és nem sokan
írtak életük során ennyi regényt.
Block itt egy pillanatra megáll. Õ az a
fajta ember, aki gondosan megválogatja a szavait.
„Néha eszembe jut, hogy vannak emberek, akik
mégcsak nem is olvastak ennyit.”
Block mostanában járt Londonban, hogy átvegye
a Gyémánt Tõrt, Anglia legtekintélyesebb,
krimi-szerzõknek járó díját.
„Tényleg megindító, rendkívül
élmény volt.” - mondja. A 65 éves
szerzõ Amerika egyik legnépszerûbb
krimi-írója. Betörésrõl,
prostitúcióról, bérgyilkosokról,
szélhámosokról ír; történetei
legtöbbször Manhattanben játszódnak.
De fõhõsei nem zsaruk.
Egyikük, Bernie Rhodenbarr, betörõ- és
könyvmoly úriember. Másikuk, Matt Scudder
felépülésben lévõ alkoholista.
John Keller pedig egy egzisztenciális problémákkal
küzdõ bérgyilkos. Mindannyian magányos
figurák, akik a mai fogyasztói cikkek és
yuppiek világában küzdenek
a fennmaradásért. A bûn számukra
a természetes terep, akármelyik oldalán
is harcoljanak.
Block a lehetõ legegyszerûbben ír.
„Nehéz róla beszélni, én
már csak így írok, nincs ebben semmi
különös. Természetemnél fogva
törekszem az egyszerû fogalmazásra.
Tudom, sok szerzõt a kifejezetten elegáns
stílusuk miatt emlegetnek. Én ezt igyekszem
elkerülni, ha lehet. Nem szeretem az olyan írást,
ami felhívja magára a figyelmet.
Block Buffaloban nõtt fel, ahol az apja
ügyvédként dolgozott, igaz, „sok
más foglalkozása is volt” (pl. biztosítási
ügynökként is ténykedett). Blocknak
15 éves korában támadt az ötlete,
hogy író lesz, „és ettõl
a pillanattól keztdve más foglalkozást
nem is igazán tudtam elképzelni magamnak.”
Beiratkozott egy fõiskolára, de egy idõ
után kilépett, és a megélhetésért
kezdett írni. Amikor rákérdezek,
pontosan mit tanult ott, így válaszol: „Hogy
õszinte legyek, semmi igazán lényegeset.”
A suli egyébként az Antioch volt
Ohioban, és "névlegesen"
az angol irodalom szakra járt.
Igazi vágya az volt, hogy New York-ba
mehessen. Ha meg akarjuk tudni, mennyire rajong ezért
a városért, olvassuk el a Small Town-t,
a 2003-ban megjelent regényét, ami valóságos
elégia a Nagy Almához. „Ez
az örök változatosság és
a kifogyhatatlan energia városa.” - mondja.
Az emberek többsége azt hiszi, hogy Matt Scuddert,
az ex-zsarut, Block 15 regényének fõhõsét
a szerzõ saját magáról mintázta.
Végülis, mindketten 35 évesek voltak,
amikor Scudder elõször színre lépett
Az apák bûneiben. Amikor, évekkkel
késõbb Block felhagyott az ivással,
Scudder is letette a piát. Az egyik legérdekesebb
dolog egyébként Scudderrel kapcsolatban,
hogy nincs semmije - se engedélye, se rangja, se
fegyvere, se normális otthona. Nem is igazán
harcol a bûnnel szemben, inkább csak "szívességeket
tesz" az embereknek. Ereje leginkább a megfigyelésben
rejlik.
„Egy ügynök azt javasolta, hogy kezdjek
bele egy sorozatba, aminek középpontjában
egy kemény New York-i rendõr áll”
- mondja Block - „és ahogy emésztgettem
az ötletet, rájöttem, hogy jobban szeretnék
írni egy ex-zsaruról, mint egy kurrensrõl;
inkább a kívülálló perspektíváját
választanám az olyan emberé helyett,
aki egy mûködõ gépezet tagja.”
„Scudder változott és öregedett
az évek alatt, amikor róla írtam.
De ezt nem terveztem el elõre. Azt gondoltam, végig
ugyanolyan marad. És valahogy mégsem így
történt. A legdrámaibb változás
akkor állt be a történetében,
amikor Scudder letette a piát.”
Block azt mondja, õ „egy kicsivel korábban
hagyta abba az ivást, mint Scudder. De nem igazán
szoktam errõl beszélni.” Mégis,
ha hatásos, fájdalmas leírást
akarunk olvasni egy férfiról, aki próbál
nem inni, vegyük kézbe az Eight
Million Ways to Die-t. „A késztetés
az ivásra pár perc múlva elmúlt”,
írja Scudderként. „Aztán visszajött
és megint elmúlt. Majd jött és
ment a következõ órákban, villogva,
akár egy neonlámpa. Maradtam, ahol voltam,
és néztem tovább az esõt.”
Bernie Rhodenbarr, Block betörõje „a
karrierem mélypontján jelent meg. Olyan
periódusban voltam, amikor épp semmi sem
akart összejönni. S egyszercsak azon kaptam
magam, hogy a betörést fontolgatom. Nehéz
megmondani, mennyire volt ez komoly elhatározás,
és mennyire csak fantáziálgatás.
De tényleg úgy tûnt, hogy a betörés
az egyetlen, amiben sikeres lehetek. Úgy kalkuláltam,
hogyha esetleg elkapnak, az se a világ vége,
mivel nem volt priuszom.”
„Aztán eszembe jutott: mi lenne, ha egy hulla
heverne valahol a ház egyik szobájában.
És ez remek ötletnek tûnt egy könyvhöz.
Két napra rá hozzáláttam a
munkához. Az eredmény A betörõ,
aki parókát viselt.” Rhodenbarr
legutóbbi kalandja, a The Burglar on the Prowl
egyébként idén látott napvilágot.
Hogy tudja Block ilyen hihetõen elõadni
a betörõ kalandjait? Legtöbbször,
mondja, egyszerûen elképzeli a jelenetet,
igaz, néha a hitelesség érdekében
azért konzultál barátaival, ex-zsarukkal,
és ex-bûnözõkkel. Egyszer, egy
promóciós rendezvényen egy nõ
feltette neki a fenti betörõs-kérdést.
Egy férfi a tömegbõl felszólalt,
„Mégis honnan a fenébõl tudná
meg, hogy tényleg ilyen-e az igazi betörés
vagy sem?” „Erre a nõ”, mondja
Block, „azt mondta: >>Hát, nem úgy
terveztem, hogy ma elõhozakodok ezzel, de igazából
régebben betörõ voltam.<<”
Block jelenetei, mint kiderült, tényleg hitelesek.
Mostanság Block évi egy könyvvel hozakodik
elõ. Maga az írás kábé
egy hónap és hat hét közötti
idõt ölel fel. Régebben hotelokba ment,
hogy dolgozzon, manapság külön az íróknak
fentartott, zavartalan munkát biztosító
helyekre jár; ilyenkor Virginia és
Illinois között ingázik. „Alapvetõen
magányos munka ez, tehát teljesen el kell
mélyedjek benne. Végig a könyv világában
vagyok. Így az eredmény végül
jobb lesz.”
Aztán kezdi újra elõrõl. „Általában
elégedett vagyok, amikor végzek. Mindig
van egy diadalmas pillanat, amikor biztos vagyok benne,
hogy épp a legjobb könyvemet fejeztem be.
Aztán elmúlik.”
(a
beszélgetés eredetije itt
található)
vissza
|
|
|
|