Claire
E. White interjúja:
A New York Times óriási
sikerrel publikáló írója,
Lawrence Block továbbra is egyenlõ arányban
kapja a díjakat, és a jobbnál-jobb
kritikákat. Hihetetlenül termékeny,
és megvan az a képessége, hogy több
mûfajban is sikerrel tud megjelentetni könyveket.
Elsõ népszerû sorozatának fõhõse
Evan Tanner, a kém, aki sose alszik, köszönhetõen
egy, a koreai háborúban szerzett sérülésének.
A kicsit James Bond, kicsit Bertie Wooster,
és kicsit Sir Lancelot Tanner országról
országra jár, miközben szebbnél-szebb
nõket csíp fel kémkedés, forradalmakban
való részvétel, politikai ügyek
támogatása közben. Tanner gyakorlatilag
hibernálódott a ’60-as évekre,
hogy aztán a lelkes rajongók legnagyobb
örömére visszatérhessen a Tanner
on Ice-ban. Azoknak, akik szeretik a jó humorral
megírt, izgalmas, sodró lendületû
sorozatokat, Tanner a legjobb választás.
A Subterranean Press nemrég újra
kiadta az összes kalandot, keményfedelesként.
Block repertoárának könnyedebb oldalán
találhatjuk Bernie Rhodenbarr-t, a nappal
könyvesbolt-tulajdonos, éjjel betörõ
fickót. Rhodenbarr áll talán a legközelebb
szerzõje szívéhez. Féktelen
ifjúságában felmerült benne,
hogy betörõ lesz belõle – igaz,
csak rövid idõre (de azt állítja,
tényleg komoly elhatározás volt).
Az olvasóközönség legnagyobb szerencséjére
letett tervérõl, és azt a foglalkozást
választotta, amihez úgy tûnik a legjobban
ért: az írást.
Rhodenbarr
és Tanner világán túl ott
van még J.P. Keller is, a profi bérgyilkos,
akivel a legutóbb a Hit List –ben
találkozhattunk. Keller remekül végzi
kíméletlen munkáját, miközben
a hétköznapok nehézségeivel,
buktatóival ugyanúgy megszenved, mint
mindenki más – õ is csak egy Magányos
Városi Fickó, csak épp embereket
öl. Valójában meglepõ, mennyire
vonzó is tud lenni ez a szokatlan, hátborzongató
munka. A Bérgyilkos-ból, a sorozat
elsõ kötetébõl, ami gyakorlatilag
novellákból épül fel, valószínûleg
film lesz; a legesélyesebb a fõszerepre
Jeff Bridges.
Az igazán elvetemült rajongók pedig
nem érik be ennyivel: nekik ott van Block talán
legerõsebb ütõkártyája,
Matt Scudder, az alkoholista ex-zsaru, aki
most engedély nélküli magánnyomozóként
tisztogatja New York sötét utcáit,
miközben küzdelmet folytat saját belsõ
démonaival. Scudder egyértelmûen
a legsötétebb széria Block munkái
közül – tisztán látszik,
mennyire más ez a világ Tanner-éhez
képest. A legfrissebb kötet, a Hope
to Die, keményfedelesként is megjelent
a William Morrow-nak köszönhetõen.
A Hope to Die kissé eltér az
eddigi Scudder regényektõl. Több
fejezet is magának a gyilkosnak a nézõpontjából
íródott, akivel Block újabb félelmetes
karaktert alkotott. Scudder az eltelt évek során
fejlõdött, akárcsak írója,
és mindenki más; valószínûleg
ez az egyik legnyomósabb érv, amiért
a rajongók annyira megkedvelték, és
kitartanak mellette.
Block
a fentieken kívül magáról
az írásról is értekezett
több könyvben; ilyen a Telling Lies For
Fun and Profit, ami még hangoskönyvként
is megjelent – részletek a weboldalán:
http:/www.lawrenceblock.com.
Elsõ
házasságából három
lánya született, s most második nejével,
Lynne-nel él, és rengeteget utazik:
egy jónevû klub prominens tagjai, ahova
olyanokat vesznek fel, akik már legalább
száz országban jártak. A megrögzött
New York-i Block ennek ellenére teljesen odavan
otthonáért, imádja ezt a várost,
amely sosem alszik. De a nyughatatlanság örök;
Lynne-nel legközelebb az Antarktiszra látogatnak
el.
A
Hope to Die épphogy felkerült a
New York Times bestseller listájára,
és Block új antológiája,
a Master's Choice megnyerte az Anthony
Boucher díjat a Legjobb Antológia/Kollekció
kategóriájában. Interjúnkban
beszél a Hope to Die–ról
és a Bérgyilkos forgatókönyvének
megírásáról. Ezen kívül
tanácsot ad a fiatal, feltörekvõben
levõ íróknak arról, hogy
mit tegyenek, ha elutasításba ütköznek.
Hol
volt a szeptember 11-ei eseményeknél?
A
lakásunkban voltunk épp, így pont
láthattuk az egészet. Egész nap
ott voltunk, és figyeltük, ahogy kibontakoznak
a történések.
Hogy
bírkóznak meg a New York-iak a tragédiával?
Milyen változásokat észlelt a napi
rutinjukban?
Mindenki
errõl beszél, és úgy érzem,
semmit nem tudnék hozzátenni. Ez nehéz
idõszak az itt élõk számára.
Akkor
térjünk át legfrissebb regényére,
a Hope to Die-ra, a legújabb Scudder-kötetre,
amit most hozott ki a William Morrow. Több
író is lemondta a könyv-turnéját.
Önnel mi a helyzet?
Legjobb tudomásom szerint jelenleg errõl
nincs szó. Gyors döntést kellett
hozni, hogy a hírlevélben tudjunk értesíteni
minden érdeklõdõt a lehetséges
idõpontokról. Beszéltem a kiadómmal
a Morrow/HarperCollins-nál, és
pozitív döntésre jutottunk. Lesz
turné. Ha a repülési menetrendek
annyira összekuszálódtak, akkor persze
nem tudunk mit tenni. De ha ezen sikerül túllépni,
tartani szeretném magamat a tervekhez.
Fél
a repüléstõl?
Nem
mondhatnám, hogy örülök a cécónak,
ami most a repülést követi, de egyébként
nem, nem félek.
Akkor
tehát, beszéljünk Hope to Die-ról.
Scudder igen sokat változott az elmúlt
25 év alatt.
Így
van. Idõsebb lett, és az évek során
felgyülemlett tapasztalat megváltoztatta.
Amikor elkezdtem róla írni, eszembe nem
jutott volna, hogy egy negyed évszázaddal
késõbb is foglalkozzak vele. Azt meg pláne
nem hittem, hogy változni fog. A szereplõk,
legyen szó szinte bármilyen mûfajról,
általában nem változnak. De a sorozat
realizmusa miatt, a negyedik kötet táján
rá kellett jönnöm, hogy nem hagyhatom,
hogy érzéketlen legyen a körülötte
történtekre. Egyszerûen képtelenség
volt nem beleszõni a változást.
Tehát, a dolgok változnak, õ is
változik, akárcsak mi.
Talán
a szeretet is meglágyította egy kicsit?
Nem tudom. Nem tudom, hogy a szeretet, vagy egyszerûen
csak a kor.
Kezd
egyensúlyba jönni az alkoholizmusával
- ez is egyértelmû változás.
Igen,
már egy jó ideje teljesen józan.
Ráadásul
az utóbbi idõben mintha egyre inkább
önelemzõvé válna.
Ezt
nehéz megerõsítenem. Nem akarok
álszentnek tûnni, de amikor írom
a könyveket, azt anélkül teszem, hogy
komolyan elgondolkoznék a folyamatról.
TJ
és Scudder elég különleges páros.
Mennyit gondol a szereplõi kapcsolatára
írás közben? Vagy csak színre
lépnek a karakterek, és majd lesz, ahogy
lesz?
Nem
foglalkoztat túlságosan. Úgy gondolom,
ahogy írok, az inkább intuitív,
mintsem intellektuális. Gyakran hasonlítom
ezt ahhoz a vén bolond történetéhez,
aki megtalálta a lovat, akit senki sem tudott.
Amikor megkérdezték tõle, hogy
csinálta, annyit mondott: „Egyszerûen
megkérdeztem magamtól, hogyha ló
lennék, hova mennék?” Azt hiszem
pontosan ezt csinálom én is – csak
megkérdezem magamtól, hogy „Ha
ez a szereplõ lennék, mit csinálnék?
Mit mondanék?”
A
könyv elég rémisztõ több
helyen is, fõleg, amikor a gyilkos szemszögébõl
látjuk az eseményeket. Milyen volt az
õ fejébe helyeznie magát?
Ilyet
még egy Scudder-regényben sem csináltam.
Mindegyik egyes szám elsõ személyben
íródott, az egészet Scudder szemén
keresztül láttuk. Ebben a könyvben
viszont úgy éreztem, szükség
lenne egy ilyen fordulatra. Aztán, amikor megírtam
egy fejezetet a gyilkos nézõpontjából,
azt éreztem, hogy remekül illeszkedett a
történetbe, és ez jót tenne
a könyvnek, így több ilyen jelenet
is szerepel.
Nagyon
félelmetes volt, meg kell mondjam. Nem volt ijesztõ,
belehelyeznie magát egy gyilkos szerepébe?
Nem.
Már elõfordult, hogy rosszfiúk
szemszögébõl írtam meg valamit.
Ott van például a Random Walk
címû könyvem, amelynek egyik fõszereplõje
egy pszichopata gyilkos. Talán félelmetesnek
hangzik, de bevallom, elég könnyen bele
tudtam élni magam.
Konkrétumok
elárulása nélkül annyit mondhatunk,
hogy az utolsó fejezetben benne van egy folytatás
lehetõsége.
Hát,
sose lehet tudni. Soha nem tudom mit csinálok
legközelebb. Elképzelhetõ, hogy folytatom
a közeljövõben, nem zártam ki
a lehetõséget, de még nem is vettem
tervbe.
(2. oldal)
vissza
|