Kevin
Burton Smith interjúja:
Ez az interjú Lawrence Block-kal
elég furcsán alakult. Végülis,
több, mint egy éve vágtunk bele, a
Los Angeles-beli Jerry's Famous Deli-ben, és
alig néhány perce ért véget,
amikor megnéztem az e-mail fiókomat. A két
idõpont között volt minden: késés,
halasztás, határidõ-problémák,
idõpont-egyeztetés malõrök,
rossz idõzítés és egyszerûen
csak pech.
Amikor a January Magazine Blockot szakértõnek
tüntette fel, az én dolgom volt, hogy kiderítsem,
mit is tud ez a négyszeres Edgar-díjas,
ötször Shamus-díjat nyert, a
Grand Master of the Mystery Writers of America
kitüntetéssel büszkélkedhetõ
író, aki, nem mellesleg, korunk egyik legkiemelkedõbb
detektívregény írója. Az elsõ
találkozásra nem sokkal a Small Town
(Block szokatlan meséje egy, a szeptember 11-es
tragédiával küzdõ New York City-rõl)
kiadása után került sor. A regényt
(mely egyike volt a legkedveltebb könyveknek 2003
januárjában) kitörõ lelkesedéssel
üdvözölte az olvasótábor,
és ennek hatására sokan – még
azok is, akik korábban nem kedvelték a krimi
mûfaját—kénytelenek voltak fejet
hajtani Block sokoldalúsága elõtt.
Itt volt az ideje, gondoltam. Hiszen, végülis
25 évébe, több, mint 50 regényébe
és több, mint 100 novellájába
került, hogy elérje karrierjének ezt
az állomását.
A
New York államban, 1938-ban született Block
az ’50-es, ’60-as években kezdett
publikálni olyan ponyva-magazinokban, mint a
Guilty, a Trapped és a legendás
Manhunt; ezeken kívül pedig a krimitõl
a pornó mûfajáig terjedõ
puhafedelû könyvek írásába
is belekezdett. Egyik legkorábbi regénye,
amit már saját nevén publikált,
a The Thief Who Couldn't Sleep (1966) volt,
melyben megismerhettük Evan Tannert, aki
Koreában szerzett fejsérülése
folytán képtelen volt aludni, ezért
kémkedni kezdett. Tanner a szerzõ több
regényében is feltûnt (legutóbb
a Tanner on Ice-ban, 1998-ban), de Block rajta
kívül más sikeres sorozatokkal is
büszkélkedhet. A „Betörõ”
könyvei, melyek a Burglars Can't Be Choosers
(1977) c. darabbal kezdõdtek, a New York-i antikvárius
és tolvaj Bernie Rhodenbarr-ról
szólnak, míg a Keller-sorozat,
mely egyelõre csak két kötetbõl
(Bérgyilkos (1998) és a Hit
List (2000)) áll, egy olyan – szintén
New York-i – fickó történetét
meséli el, aki barátságos, szabadidejében
bélyeget gyûjt – amúgy meg
bérgyilkos. Ám ezek közül egyik
karakter sem ért el akkora sikert, mint Block
másik állandó fõhõse,
Matthew Scudder, aki elõször Az
apák bûnei (1976) c. könyvben
bukkant fel; egy alkoholista ex-zsaruról van
szó, aki engedély nélküli
magánnyomozóvá vedlett. A mûfaj
történetének egyik legtöbb díjjal
jutalmazott sorozata ez a 15 részes széria,
melynek, ha nem is nyert minden tagja valamilyen kitüntetést,
szinte az összeset eljutott a jelölésig.
(A legfrissebb kötet egyébként a
2001-es Hope to Die.)
Block nem olyan író, aki csak egyetlen
mûfajra korlátozta tudását.
A korai években több erotikus regénye
is napvilágot látott (különféle
álnevek alatt), ezeken kívül rengeteg
novellát írt, antológiákat
szerkesztett, sõt, magáról az írástudományról
is kiadott pár könyvet.
A Small Town-nal nagyon jó évet
mondhatott magáénak Block (rajongóival
együtt), mely az éppenhogy karácsony
elõtt boltokba került dupla-kiadásban
(Small Town és az Enough Rope
– utóbbi egy roppant terjedelmes novelláskötet,
mely szinte az egész karrierjét lefedi)
csúcsosodott ki.
Úgy tûnik, 2004-ben sincs megállás.
Márciusban került boltokba a The Burglar
on the Prowl, Block tizedik Bernie Rhodenbarr-regénye,
ahol fõhõsünk éppen egy manhattani
lakást készül kirabolni, amikor szemtanúja
lesz egy nõ megeroszakolásának
és meggyilkolásának. Mostanában
jött még ki a gazdagon illusztrált
Gangsters, Swindlers, Killers, and Thieves: The
Lives and Crimes of Fifty American Villains címû
kötet, melyben az amerikai történelem
hírhedt karakterei, úgymint Jesse
James, John Wilkes Booth, Pretty Boy Floyd, Dutch Schultz
és "PO8" Black Bart szerepelnek.
Eddig az év legnagyobb híre LB számára
a januári kitüntetés: õ kapta
meg a British Crime Writers' Association elismerését,
egy Cartier Gyémánt Tõr Díjat
életmûvéért.
Amikor újra kapcsolatba léptem Mr. Block-kal,
ezúttal e-mailen keresztül, épp nyeregben
volt – szó szerint, a a terepjárójával
turnézott az Államokban. Alkalmunk nyílt
beszélgetni irodalmi életmûvérõl,
New York-hoz való ragaszkodásáról,
képregényekrõl és, hát,
a korai leszbikus ponyvaregényeirõl.
Kevin Burton Smith: Nos, a Gyémánt
Tõr. Elég nagy dolog lehet.
Lawrence Block:
Az bizony. Ahogy a hírlevelemben is említettem,
a cipõm valószínûleg az életem
végéig kitart, ugyanis mióta megkaptam
a díjat, a fellegekben járok.
A díj kétségtelenül
megérdemelt. Számított arra, hogy
megkapja?
A legkevésbé sem – hatalmas meglepetés
volt, ugyanis ritkán ítélik oda
amerikaiaknak. Én vagyok a harmadik ilyen ember,
Ed McBain [1998] és Sara Paretsky
[2002] után.
Mikor veheti át magát a Tõrt?
Május 12-én, a londoni Savoy Hotel-ben.
Valahogy mindig úton sikerült elkapnom,
nem? Ez az e-mail épp hol találja meg?
A két hónapos amerikai könyvturném
közepén, mellyel a The Burglar on the
Prowl-t népszerûsítem. Egy
gyors dél-kaliforniai hetet leszámítva,
az egészet autóval, egész pontosan
egy terepjáróval csinálom végig,
ugyanis viszek magammal pár kis kiadású,
és már nem kapható könyvet
is. Az egész országon, legalábbis
a keleti felén végigmegyek – St.
Louis, Iowa, Alabama, és még néhány
ilyen, relatíve nagy város a fõbb
állomások. A turné a kiadás
napján, március 16-án kezdõdött,
és május második hetéig
tart. Nem egy tipikus körút, mivel a kétharmadát
könyvtári megjelenéseken töltöm,
ahol a könyvesboltoknál formálisabb
elõadásokat tartok. Van vagy 40 ilyen
könyvtár a listán, és eddig
nagyon élvezem. Aztán, amikor ennek vége,
[feleségemmel] Lynne-nel elrepülünk
Londonba a Gyémánt Tõr
díjátadóra.
Hadd ragadjam meg az alkalmat, hogy elmondjam,
a The Burglar on the Prowl remekül sikerült,
egy újabb csavaros krimi, tele izgalommal és
véletlenekkel. El is felejtettem, hogy a Rhodenbarr-könyvek
milyen viccesek szoktak lenni. Bernie rajongói
szerintem falni fogják.
Remélem is. Az elõrendelések jók,
annyira, hogy el kellett indítani a második
nyomást, még mielõtt az elsõ
egyáltalán boltokba került volna.
Úgy hallom, netes blog-ba (azaz egyfajta
naplóba) fogott, hogy a rajongókat folyamatosan
tájékoztassa arról, mi történik
Önnel.
Így van, ezen az úton próbálok
kapcsolatban maradni az olvasókkal; mindig elküldöm
az aktuális adagot a [publicista és web-felelõs]
Maggie Griffin-nek [akinek a Prowl-t
dedikáltam] naponta – kivéve, ha
elfelejtem, vagy valami közbejön. Õ
pedig frissíti az oldalamon található
blog-részleget.
Szórakoztatónak hangzik.
Nos, valójában nem vagyok benne biztos,
hogy mindig van mondanivalóm, de egyelõre
nagyszerûnek találom ezt a fajta médiumot,
legalábbis, míg az újdonság
erejeként hat. Maga a tudat, hogy míg
én szinte minden nap más hotelból
jelentkezem, és mégis ott vagyok, egyfajta
összeköttetésben az olvasóimmal
– azért nem semmi. Meglátjuk, hogy
alakul a továbbiakban.
Úgy hallottam, a legutóbbi „Betörõ”
könyv megírása különösen
jó idõtöltésnek bizonyult.
Pontosan, tavaly õsszel kezdtem hozzá,
Ragdele-ben, Illinois-ban. Remekül szórakoztam
az írás közben, és remélem
az olvasók is hasonlóan élvezni
fogják. Évek óta az egyetlen dolog,
amire biztosan számíthatok dedikálások,
nyilvános megjelenések alkalmával,
az a rajongók „Mikor várható
újabb Bernie-könyv?” kérdése.
És
a Prowl nem az egyetlen kötet idén,
amiben szerepel ez a használtkönyv-kereskedõ,
éjszakai rabló, ugye?
Nem bizony. Nem tudom miért, de a sorozat elsõ
darabjához, a Burglars Can't Be Choosers-hez
nehéz hozzájutni, évekkel ezelõtt
kikerült a forgalomból. Végre sikerült
visszaszerezni a jogokat, és az Avon
nagyjából a keményfedelessel egyidõben
hozza ki újra a puhafedeles kiadást is.
Eközben, ahogy hallom, a Small Town
is nagyon jól fogy.
Valóban, már hónapok óta
kapható a puhafedeles kiadás, és
tényleg remekül megy. Felkerült több
listára is, és sok olvasó e-mailezett
már róla, aminek mindig örülök.
Még film is lehet belõle; noha konkrétumokról
eddig nem esett szó, a tárgyalások
már folynak. Egy független producer akarja
felkarolni a projektet, és úgy néz
ki, hogy még a forgatókönyvet is
én írhatom.
A Small Town-t évekkel ezelõtt
olvastam, és lenyûgözött, hogy
szinte az egész karrierjét visszaadja
ez a könyv. Sikerült a témákat
és a karaktereket – jobban mondva, a karaktertípusokat
– úgy megválogatni, hogy azok valahogy
átfogják a regényíró-éveit.
Azt hiszem, minden szerzõ egy kicsit minden könyvében
ezt teszi.
De mivel ezúttal olyan nagy vászonra
dolgozott, mindenkit sikerült egyszerre szerepeltetni.
Van itt alkoholista magánhekus, sorozatgyilkos
– akiket olyan nagyszerûen formál
meg – és szenvedõ írók,
szexi galléria-tulajdonosok… Ez a New York
néha Scudderé, néha meg Bernie-é.
De azt hiszem, hogy valójában mindig az
Ön New York-járól van szó.
Van pár olyan jelenet, amik egyfajta fõhajtások
a korai éveinek, amikor erotikus regényeket
írt. Biztos vagyok benne, hogy néhány
olvasó álla ping-pongot játszik,
amikor azokra a szexjelenetekre kerül a sor.
Úgy hallom, sikerült megbírkózniuk
velük. Meg is kell. Igazából, a Small
Town-t szerencsére remekül fogadták
külföldön is – egy érdekes
különbséggel: ott senki nem foglalkozott
a könyv erotikus részével. Itt azonban,
többeket kifejezetten zavarta. Mindenki gondoljon,
amit akar.
(2. oldal)
vissza
|